Zdrowa golonka


Golonka butterfly prosto od Goodvalley

Golonka to jedna z części mięsa wieprzowego, którą można przyrządzić na miliony sposobów. W Polsce najczęściej jest to pieczenie lub gotowanie. Jest też mięsem bardzo zdrowym. Dlaczego? A właśnie ze względu na kolagen, o którym już wspominaliśmy w naszym poprzednim poście.

Goodvalley – producent wieprzowiny bez GMO i antybiotyków

Przyrządzanie golonki pochodzi od Naszych zachodnich sąsiadów, Niemiec, i to głównie tam na terenie Europy jest najczęściej spożywana. Mięso to uchodzi za typowo męski przysmak, jednakże pośród kobiet również spotyka się ona z wieloma pochlebnymi opiniami.

Dziś chciałbym Wam przedstawić wstępnie ugotowaną a następnie pieczoną golonkę Butterfly (inaczej zwaną strzałkową). Ten rodzaj golonki to mięso bez skóry i tłuszczu, natomiast z zachowaną kością strzałkową (stąd nazwa). Dzięki temu dostajemy po obróbce soczyste mięso, ograniczoną zawartość tłuszczową oraz bardzo wysoką ilość białka zachowanego w kolagenie. Dzisiaj przedstawię Wam prosty i łatwy sposób, w jaki możecie przyrządzić golonkę w swojej domowej kuchni. Sprawdźcie to sami!

golonka z tłuszczem i skórą
Golonka z tłuszczem i skórą

Potrzebne składniki:

Do gotowania:
– 1000 gram golonki – polecam golonkę z GoodValley, ponieważ są już pozbawione tłuszczu oraz skóry, a jedna sztuka waży średnio 0,5kg, więc tutaj dodajemy dwie sztuki.
– woda (w takiej ilości aby zakryła całą naszą golonkę)
– 2 liście laurowe
– ok 3-5 ziarenek ziela angielskiego
– szczypta ziarenek pieprzu kolorowego
– łyżeczka soli

Do pieczenia:
– 3 szczypty ziarenek pieprzu kolorowego
– 1 łyżeczka ostrej papryki

mięso z golonki, bez tłuszczu, skóry i kości
Golonka bez skóry i tłuszczu, przekrojona na pół z wyjętą kością

Sposób przyrządzenia:

Krok 1 – przygotowanie mięsa do gotowania:

Mięso opłukujemy pod bieżącą wodą i wkładamy do garnka. Zalewamy wodą w taki sposób, aby całe mięso znalazło się pod jej powierzchnią. Wsypujemy pieprz kolorowy, sól, ziele angielskie oraz liście laurowe.

Krok 2 – gotowanie mięsa:

Tak przygotowany garnek wstawiamy na kuchenkę i gotujemy przez godzinę.

Krok 3 – przygotowanie mięsa do pieczenia:

Po godzinie wyciągamy golonkę z wody i przecinamy na pół, a następnie pozbywamy się kości. Mieszamy ze sobą przyprawy, które wcześniej przygotowaliśmy i obtaczamy w nich kawałki golonki. Odstawiamy na 20 minut. (Pamiętajcie, aby nie wkładać jej do lodówki- gorące mięso w lodówce może ją popsuć.)

Krok 4 – pieczenie mięsa:

Wkładamy golonki do naczynia żaroodpornego, polewamy ją jedną szklanką wywaru, w którym wcześniej się gotowała i przykrywamy pokrywką naczynia. Naczynie wkładamy do nagrzanego do 170*C piekarnika na godzinę.

Krok 5 – rumienienie mięsa:

Jeśli przygotowujecie golonkę, która posiada zarówno tłuszcz jak i skórę to po godzinie w piekarniku zwiększamy temperaturę do 180*C, ściągamy pokrywkę z naczynia żaroodpornego i zostawiamy golonkę w piekarniku jeszcze na 10 minut, aby skórka była chrupiąca i ładnie przyrumieniona. Jeśli posiadacie golonkę od GoodValley, nie musicie tego wykonaywać, golonka jest już gotowa.

Golonkę możemy podawać z dowolnymi składnikami, według własnego uznania

Smacznego! Więcej przepisów już wkrótce!

Jeden komentarz w "Zdrowa golonka"

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *